De producent van navigatiesystemen uit Amsterdam presenteerde woensdag de
kwartaalcijfers. TomTom liet weten dat het bedrijf sneller kosten bespaart
dan gepland. Het besparingsdoel wordt daarom verhoogd tot 90 miljoen euro.
Eerder was dat 60 miljoen euro.

‘Uitdagend’
Topman Harold Goddijn noemde de marktomstandigheden in een toelichting
uitdagend. Hij is tevreden met de resultaten die zijn onderneming heeft
geboekt. TomTom ging niet concreet in op de prognose voor de winst en omzet
in 2009.

Het aantal navigatiesystemen dat TomTom heeft verkocht, was afgelopen halfjaar
in lijn met de verwachtingen van de producent. TomTom rekent er op dat het
zwaartepunt van de verkopen in de tweede jaarhelft in het vierde kwartaal
zal liggen.

Verwachtingen
Het bedrijf verwacht in het tweede halfjaar 15 miljoen TomTom-apparaten te
verkopen in Europa en 17 miljoen in Noord-Amerika.

TomTom heeft in het tweede kwartaal 2,46 miljoen navigatiekastjes verkocht. De
gemiddelde verkoopprijs lag op 112 euro per stuk. TomTom maakt mobiele
navigatiesystemen voor in auto’s en software voor navigatieprogramma’s op
computers.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl